Alle leerlingen van de Sint Vitusschool verzamelden zich afgelopen vrijdag in de Koepelkerk (Mariakerk) voor de jaarlijkse kerstviering. Tijdens de viering brachten de groepen 1, 2, 3 en 8 het kerstverhaal tot leven. Verder voerde het leerorkest, bestaande uit leerlingen van de groepen 6, 7 en 8, verschillende toepasselijke muziekstukken uit.
Het is iets vóór 10.30 uur wanneer de Koepelkerk langzaam volstroomt met mensen. Leraren, leerlingen, ouders en andere familieleden zoeken rustig een plekje in de ruim 103 jaar oude kerk. Terwijl de bezoekers wachten totdat de kerstviering van start gaat, krijgen alle leerlingen de laatste aanwijzingen van hun juf. Niet veel later opent directrice Marjon Dries de kerstviering, die in haar openingsspeech speciaal de gezinnen die uit hun land zijn gevlucht verwelkomt. De Sint Vitusschool heeft namelijk het afgelopen jaar verschillende gevluchte kinderen een plekje in het onderwijs kunnen bieden.
Nadat Dries iedereen vriendelijk heeft gevraagd om hun telefoon op stil te zetten, zet het leerorkest in met het eerste nummer: ‘Komt allen tezamen’. Het leerorkest is een muziekproject dat afgelopen mei van start is gegaan. Het biedt leerlingen uit groep 6, 7 en 8 de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met verschillende muziekinstrumenten. Tijdens de muzieklessen krijgen de leerlingen les in het bespelen van viool, trompet, klarinet of piano. De muzieklessen worden verzorgd door docenten van de Gooische Muziekschool. Coen Schimmel, directeur van Stichting De Gooische Muziekschool, is enthousiast over het project: “Het doel van het leerorkest is om alle kinderen in aanraking te laten komen met muziek. Niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid om reguliere muzieklessen te volgen.”
Het leerorkest is echter niet vanzelfsprekend. De Sint Vitusschool ontvangt namelijk een subsidie van de gemeente Gooise Meren, waardoor het mogelijk wordt gemaakt. “We zijn erg blij met deze steun”, aldus Dries. “Dankzij de subsidie krijgen onze leerlingen wekelijks muziekles van een gekwalificeerde docent in kleine groepjes van maximaal vijf of zes kinderen. Je merkt hierdoor dat de kinderen echt iets moois neerzetten.”
Kerstverhaal
Na het eerste muziekstuk neemt Jacqueline Davidse, juf van groep 3, het woord om het kerstverhaal te vertellen. Het is niet de eerste keer dat Davidse dit doet. “Ik heb het kerstverhaal al meerdere keren mogen vertellen en ik vind het zelf heel leuk om te doen. Aangezien ik zelf christelijk ben, vind ik het extra bijzonder om het klassieke kerstverhaal te mogen vertellen.” Terwijl Davidse spreekt, beelden de kinderen van groep 1, 2 en 3 het kerstverhaal uit. Het toneelstuk trekt nieuwsgierige blikken van de ouders, die trots toekijken hoe hun kinderen schitteren op het podium. Sommige kinderen zwaaien enthousiast naar hun ouders, wat wordt beantwoord met liefdevolle glimlachen en een zwaai terug. Tussen het kerstverhaal door speelt het leerorkest bijpassende nummers. Zo wordt ‘Er is een kindeke geboren op aard’ gespeeld tijdens het moment van de geboorte, ‘Dag ster, grote ster’ wanneer de ster verschijnt en ‘Midden in de winternacht’ wanneer het verhaal de koude winternacht beschrijft.
Na het kerstverhaal wordt een Spaans kerstliedje gezongen door een groepje hoogbegaafde kinderen. “Kinderen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen als verdieping Spaanse les bij ons op school”, legt Dries uit. “Deze groep leerlingen wilden we ook graag een plek geven in de kerstviering. Zij doen er namelijk net zo toe als de kinderen die een muziekinstrument spelen of meedoen in het toneelstuk. Daarom hebben deze leerlingen de afgelopen weken een Spaans kerstliedje geleerd.” Aansluitend worden ook andere stukken gespeeld die het leerorkest de afgelopen tijd heeft geoefend met de muziekdocenten. De kerstviering wordt uiteindelijk passend afgesloten met het bekende nummer ‘Jingle Bells’, waarbij iedereen uit volle borst meezingt. Dries, Davidse en Schimmel kijken tevreden terug en concluderen unaniem: “Het is een geslaagde kerstviering geworden.”
Het originele artikel kunt u hier lezen.